piątek, 22 lipca 2011

Wybór szczenięcia - test Cambella.

Andrzej Lisowski "Mój pierwszy pies": Test ten zawiera pięć prób, którym - w ciągu kilku minut - poddaje się poszczególne szczenięta, każde z osobna.

Warunki przeprowadzenia prób są następujące:

- osoba przeprowadzająca test jest zupełnie obca dla szczeniąt,

- szczeniak musi mieć siedem tygodni,

- osoba testująca musi być sama w pomieszczeniu, gdzie panuje spokój i nie ma bodźców, które odwracały by uwagę testowanego szczeniaka,

- szczenięta poddawane poddaje się testowi pojedynczo,

- w trakcie testu należy unikać mówienia,

- w przypadku gdy testowane szczenię się załatwi, przed kolejnym szczeniakiem poddawanym testowi należy dokładnie posprzątać.



Test I Sprawdzenie zainteresowania socjalnego.

W środku pustego pomieszczenia pozostawiamy szczeniaka i oddalamy się w stronę przeciwną skąd przyszliśmy. Zatrzymujemy się i klaskając zwracamy uwagę szczeniaka i staramy się go przywołać. W zależności od reakcji oceniamy zachowanie szczeniaka zgodnie z tabelą poniżej.



Test II Sprawdzanie zdolności posłuszeństwa.

Stojąc przy szczeniaku zaczynamy się spokojnym krokiem oddalać. W zależności od reakcji malca oceniamy jego zdolność do towarzyszenia człowiekowi. Jeżeli nie pójdzie za nami w ogóle świadczyć to może o dużej niezależności szczeniaka.



Test III Sprawdzenie reakcji na dominację przez przymus.

Kładziemy szczenię delikatnie na podłodze i przewracamy je na plecy przytrzymując je w tej pozycji przez trzydzieści sekund. Reakcję szczeniaka mogą być różne od gwałtownej reakcji obronnej do spokojnego lizania naszej ręki.



Test IV Sprawdzenie dominacji reakcji socjalnej.

Klękamy przy leżącym szczenięciu i przez trzydzieści sekund głaszczemy go wzdłuż grzbietu od czaszki do nasady ogona. Reakcja szczeniaka pokazuje nam na fakt akceptacji lub brak akceptacji naszej dominacji.



Test V Sprawdzenie reakcji na dominację przez podniesienie.


Unosimy szczeniaka rękoma splecionymi pod jego mostkiem. Trzymamy go w tej pozycji przez trzydzieści sekund.



Po zakończonych próbach szczeniaka nagradzamy i oddajemy matce.



Tabela oceny poszczególnych testów.



I Zainteresowanie socjalne

1/Idzie od razu, wprost, skacze podgryza   dd

2/Idzie od razu, wprost, daje łapę                d

3/Idzie wprost, ogon podkulony                    s

4/Idzie z wahaniem, ogon podkulony          ss

5/Nie idzie                                                   i



II Sprawdzian zdolności posłuszeństwa

1/Idzie wprost na naszą nogę podgryza        dd

2/Idzie wprost na nogę                                  d

3/Idzie wprost ogon podkulony                      s

4/Idzie, wahając się                                      ss

5/Nie postępuje za nami, idzie w swoją stronę i



III Dominacja przez przymus

1/Broni się gwałtownie, gryzie                       dd

2/Broni się gwałtownie, nie gryzie                    d

3/Broni się gwałtownie, po chwili uspokaja się s

4/Nie broni się, liże ręce                                 ss



IV Dominacja socjalna

1/Skacze, daje łapę, gryzie, warczy               dd

2/Skacze, daje łapę                                        d

3/Zwija się, liże ręce                                       s

4/Przewraca się na plecy, liże ręce                 ss

5/Odchodzi i trzyma się z daleka                     i



V Dominacja przez podniesienie

1/Broni się gwałtownie, gryzie, warczy          dd

2/Broni się dość zdecydowanie                       d

3/Broni się, następnie się uspokaja, liże ręce     s

4/Nie broni się, liże ręce                                 ss



Interpretacja testu CAMPBELLA jest następująca;



Grupa I dwa lub więcej dd, przewaga d.

Z takiego szczeniaka najprawdopodobniej wyrośnie pies dominujący i agresywny. Nie nadaje się dla osób słabych, w starszym wieku, do domów gdzie są dzieci. Wymaga doświadczonego menera. W wychowaniu należy postępować konsekwentnie nie dążąc jednak do konfrontacji i unikać kar fizycznych.



Grupa 2 trzy lub więcej d.

Pies ze skłonnością do dominacji szczególnie gdy mu się pozwala staje się agresywny. Bardzo dobry materiał do szkolenia przez wprawnego przewodnika. Nie polecany do domu z dziećmi.



Grupa 3 trzy lub więcej s.

Pies zrównoważony. bez zbędnej agresji ale nie uległy i nie przewrażliwiony. Doskonale przystosowuje się w różnych środowiskach. Doskonale znosi zmiany. Może być utrzymywany przez osoby starsze i w domach gdzie są dzieci.



Grupa 4 dwa lub więcej ss.

Pies uległy, posłuszny i wrażliwy. Wychowanie jego powinno opierać się na pochwałach i uczuciu. Może ugryźć ze strachu.



Grupa 5 dwa ss oraz i w dominacji socjalnej.

Pies może mieć nieprzewidziane reakcje. Może gryźć przy jego karceniu, może atakować ze strachu. Jeżeli w testach uzyskaliśmy więcej niż dwa ss, lub i nawet najlżejszy uraz może go przestraszyć. Nie nadaje się do kontaktów z dziećmi. Do wychowania tego typu psa potrzebny jest naprawdę dobry mener.



Im więcej tego typu testów przeprowadzimy w odstępach kilku dni tym wszechstronniej poznamy psychikę naszego przyszłego wybrańca.

--
Stopka

http://www.kazior5.com/

http://psypasja.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz